Deschiderea celei de-a cincea ediții a festivalului Les Films de Cannes à Bucarest a avut loc vineri seară, la cinema Studio, la ora 20.00, iar cineastul francez Michel Hazanavicius și-a prezentat în Capitală cel mai recent film regizat de el, drama de război „The Search”, lansată în competiție la Cannes 2014.
„Încetul cu încetul, fără să ne dăm seama, am ajuns la a cincea ediție a Les Films de Cannes à Bucarest, dintr-un showcase micuț și creat dintr-o idee, așa pe parcurs, dintr-un mic festival european la care asistam împreună cu Thierry Frémaux (delegatul general al Festivalului de la Cannes, n.r.), a ajuns acum la a cincea ediție. Un festival destul de așteptat, un mic eveniment în toamna bucureșteană”, a spus cineastul Cristian Mungiu, inițiatorul festivalului.
De asemenea, regizorul a precizat că, alături de filme incluse în selecția oficială a Festivalului de la Cannes, vor fi proiectate pelicule tranșante, puternice, „care nu sunt neapărat premiate, dar sunt cinema de mare calitate, cinema inovator”.
„Fac un apel familist. Ne dorim ca acest festival să fie cât mai deschis și pentru spectatorii tineri, să creăm acest gust pentru un fel de alternativă la cinematograful mainstream hollywoodian. Începem cu vârsta tânără, mâine (sâmbătă, n.r.) și duminică, sunt filme pentru copii, încercăm să rezolvăm mici probleme organizatorice ale cinematografului românesc, ca atare vor fi o serie de conferințe, de workshopuri, de discuții legate de teme care ne preocupă foarte mult, referitoare la sălile de cinematograf din România, la distribuție, sunt discuții profesionale, dar deschise”, a mai spus Mungiu.
Invitați la deschiderea Les Films de Cannes à Bucarest au fost actrița Bérénice Bejo, nominalizată la Oscar și Globul de Aur pentru rolul din „Artistul/ The Artist”, și Michel Hazanavicius, regizorul acestui film premiat cu cinci Oscaruri.
„Este vorba despre un film de război, este dificil să vorbești despre un film înainte să fie proiectat. Am încercat să fac un film direct, fără ironie și fără umor”, a spus Hazanavicius, înainte de proiecția celui mai recent lungmetraj al său, „The Search”.
Întrebat, după proiecția lungmetrajului, de ce a ales ca temă conflictele cecene, având în vedere că Europa a fost marcată de mai multe astfel de lupte, Michel Hazanavicius a precizat că „o alegere presupune, prin definiție, eliminarea celorlalte opțiuni”.
„Am vrut să fac un film despre acești oameni care apar adesea la știri sau ale căror situații teribile le vedem la știri, dar acolo ne apar mai degrabă ca niște figuranți. M-am gândit că, prin ficțiune, putem empatiza mai ușor cu ei. De ce Cecenia? Amândoi (Michel Hazanavicius și Bérénice Bejo, n.r.) am cunoscut persoane interesate de situația din Cecenia și persoane care cunoșteau ceceni. Cred că acest conflict este reprezentativ, raportat la conflicte, prin violența sa, prin faptul că a avut foarte multe victime civile și a fost un conflict ascuns de ochii publicului”, a mai spus regizorul.
Michel Hazanavicius a spus că adaptarea filmului din 1948 („The Search”, de Fred Zinnemann) este una liberă, afirmând că i s-a părut că originalul era „prea sentimental”. „Pe de altă parte, mi s-a părut că este o adaptare bună pentru a prezenta un conflict despre care nimeni nu se interesează, nici acum, așa cum era la vremea aceea subiectul lagărelor, despre care nu se știa și nu se vorbea. Există o paralelă între dezumanizarea soldatului rus și umanizarea sau reumanizarea băiatului. Mi s-a părut că este mai mult echilibru așa”, a mai spus Hazanavicius.
Cineastul francez a precizat că lungmetrajul nu a fost distribuit în afara circuitelor oficiale, precizând că, la proiecția de la Cannes, filmul a fost fluierat, „ceea ce este destul de traumatizant”. „Apoi, am aflat că cei care l-au fluierat erau jurnaliști ruși. Pe de altă parte, am discutat cu alți jurnaliști ruși care au găsit interesant faptul că filmul nostru tratează subiectul armatei ruse, un subiect important pentru Rusia, dar neabordat acolo”, a spus acesta.
„Am ales-o (Georgia, n.r.) și pentru că acolo există o comunitate cecenă și am putut recurge la actori ceceni. Georgia este independentă de Rusia (…), însă armata sa dispune de echipamente similare cu cele ale armatei ruse, astfel am putut să folosim echipamentele respective, dar să folosim într-un film care are o poziție critică față de armată. Dacă armata americană sau franceză ți-ar împrumuta echipamentele pentru film, cu siguranță nu ți s-ar permite să ai o poziție critică față de respectivă armată. Apoi, Georgia ne-a permis să filmăm în munții Caucaz”, a explicat acesta.
Cineastul a spus, de asemenea, că a încercat ca distanța dintre spectatori și film să fie cea potrivită. „Îmi doream să generez empatie, de unde și prezența copilului, dar nu am vrut să fac un film hollywoodian, de aceea nu există o coloană sonoră dincolo de muzica pe care o ascultă copilul, deși, dacă aș fi pus câteva note de vioară, toată lumea ar fi izbucnit în lacrimi. (…) Cele patru povești (…) pun spectatorul într-o poziție analitică, nu am vrut ca spectatorul să fie complet cufundat în emoție”, a mai precizat Hazanavicius.
„The Search” este o dramă impresionantă despre războiul din Cecenia, cu Bérénice Bejo și Annette Bening. Remake-ul după filmul omonim al lui Fred Zinnemann (1948, recompensat cu un Oscar pentru scenariu) urmărește destinele a patru personaje marcate de conflictul din 1999. Un băiat de 9 ani este separat de familie și sfârșește într-o tabără de refugiați, unde se atașează de o avocată pentru drepturile omului (Bejo). Iar un tânăr de 19 ani decide să se înroleze și trăiește ororile unui război care nu-i aparține.
Cineastul francez de origine lituaniană Michel deține un record în cinematografia din Franța: este singurul al cărui film a fost nominalizat la zece premii Oscar. Michel Hazanavicius și Roman Polanski sunt, de altfel, singurii regizori francezi care au în portofoliu Oscarul pentru cel mai bun regizor. Filmul mut „Artistul/ The Artist” este, totodată, prima producție franceză desemnată cel mai bun lungmetraj la premiile Academiei americane, iar Jean Dujardin, protagonistul, este cel dintâi actor francez care obține statueta.
Pe lângă faptul că își prezintă la București cel mai recent film, el le va vorbi cinefililor, cineaștilor și studenților la cinema despre regie, lucrul cu actorii, experiența la Hollywood și provocarea de a face un film mut. La festival vor fi proiectate și câteva dintre filmele sale anterioare.
Pe lângă Michel Hazanavicius și Bérénice Bejo, invitat special al festivalului bucureștean va fi și regizorul Sergei Loznitsa, un martor direct al evenimentelor din Piața Independenței din Kiev, care își va prezenta documentarul „Maidan”, despre protestele din Ucraina.
Despre cenzură și artă în zone de conflict va vorbi și regizorul și producătorul Radu Mihăileanu. Acesta va prezenta documentarul pe care l-a produs, „Caricaturistes – Fantassins de la démocratie”, regizat de Stéphanie Valloatto, despre 12 caricaturiști care încearcă să schimbe lumea desenând.
De asemenea, o retrospectivă îi este dedicată regizorului Bertrand Tavernier, care se întoarce în România la aproape 20 de ani după ce a filmat aici una dintre primele producții străine cu buget mare de după Revoluție, „Căpitanul Conan”, în care joacă mai mulți actori români.
Programul complet al celei de-a cincea ediții a festivalului poate fi consultat pe www.filmedefestival.ro. Biletele pot fi cumpărate de la casa de bilete și de pe www.eventbook.ro, în cazul cinematografelor Patria și Elvira Popescu, și de la casierie, pentru Cinema Studio.
Les Films de Cannes à Bucarest a fost inițiat în 2010, de Cristian Mungiu, cu sprijinul delegatului general al Festivalului de la Cannes Thierry Frémaux, care a deschis prima ediție și a revenit constant la București în anii următori. În fiecare an, festivalul aduce filmele câștigătoare ale celor mai importante trofee la Cannes, în premieră în România.
Ediția a cincea a Les Films de Cannes à Bucarest este organizată de Asociația Cinemascop, în parteneriat cu Institutul Francez din București și cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei (CNC), al Ministerului Culturii, Primăriei Sectorului 1 și al Institutului Cultural Român (ICR). Festivalul beneficiază de sprijinul distribuitorilor Independența Film, Asociația Macondo, Transilvania Film, Parada Film, Digital Cube, InterCom Film, Clorofilm și Voodoo Films, Filminute, iar NexT prezintă selecția de scurtmetraje Semaine de la Critique.